10 år och två dagar senare.

2016-12-12 @ 07:49:00

För två dagar sedan var det den 10 December 2016. Ett datum som alla andra på året, inte känt för något. Ett datum som för 10 år sedan förändrade mitt liv. Jag kan ofta tänka på den där dagen för 10 år sedan och jag minns den som om det vore igår. 

Den 10 December 2006 var jag precis fyllda 15 år, en vilsen tonåring som levde ett hårt liv. Ett liv som ingen 15-åring ens borde behöva leva, fyllt med skam, tankar på döden och självskada. Ett liv med en svår situation hemma, grov mobbing i skolan och äldre ”vänner” som utnyttjade en på alla vis de kunde men de var de enda som behövde mig (eller var det egentligen tvärt om?) och som bekräftade mig, trodde jag i alla fall. De där vännerna, som då var så oerhört viktiga och som jag då skulle gå genom eld för, känner jag inte ens idag - jag är inte ens vän med dem på Facebook, om det nu skulle betyda något.

När jag tänker tillbaka på den där 15-åriga tjejen som gick omkring med ett djupt mörker inom sig kan jag förundras över att jag ens lever idag. Jag är inte på något vis stolt över mig själv men jag förundras över hur min kropp kan ta sig ur alla dessa konstiga, destruktiva och rent ut sagt livsfarliga situationer man har försatt den i, som man många gånger rent medvetet och självförvållat satt den i. Så är det något jag är stolt över så är det min kropp, att min kropp orkar att bära mig när inte min hjärna har vett, förstånd eller ork nog att bära sig själv.

Fågeln Fenix, den brinner upp och föds på nytt i sin egen aska, så kan jag känna mig ibland. När jag var i den där perioden av mitt liv, brann jag tillslut upp. Någonstans runt 16 -17 gav jag upp, jag ville inte mer och jag såg inget värde i att gå på denna jorden mer, jag brann upp men föddes på nytt ur askan till att bli en starkare, friskare, sundare och framför allt gladare människa. Just nu sitter jag åter i min aska och sakta men säkert kommer jag att lära mig flyga, igen!

Jag har kommit långt sedan den där förvirrade 15-åriga tjejen och ja, så mycket har hänt på 10 år. 21 Juli 2007 släpptes den sista Harry Potter boken ”Harry Potter and the Deathly Hallows, 4 November 2008 blev USA:s första svarta president vald, Barack Obama, 25 Juni 2009 dog Michael Jackson (jo, det var just så länge sedan), 12 Januari 2010 var jordbävningen i Haiti, 5 Oktober 2011 dog Steve Jobs, 13 Januari 2012 kantrade Costa Concordia, 5 December 2013 dog Nelson Mandela, 12 Augusti 2014 tog Robin Williams sitt liv, 1 Juli 2015 blev jag och min pojkvän tillsammans, 9 November 2016 valdes Donald Trump till att ersätta Barack Obama som USA:s nästa president. Ja, mycket har helt enkelt hänt de senaste 10 åren men vart har egentligen dessa 10 åren tagit vägen? Jag vet inte. Ibland känns det som att det var igår den 10 December 2006 var, ibland känns det som att det var en evighet sedan, min slutsats? Tiden är inte relevant, den som säger något annat har fel.

Men ni undrar säkert vad som hände den där morgonen för 10 år och två dagar sedan? Varför har ett helt obetydligt datum en stor betydelse i mitt liv, men ändå glömde jag bort att det var just den dagen för två dagar sedan…

Den 10 December 2006 dog min pappa.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0